niedziela, 1 lipca 2012

Decoupage krok po kroku - crackle jednoskładnikowy

Crackle jednoskładnikowe są preparatmi bardzo łatwymi w użyciu, dlatego gorąco polecam je osobom, które zaczynają swoją przygodę z decoupage.

Narzędzia i materiały:

- podkładka korkowa
- serwetka IHR z winogronami
- Craftline Acrylic Primer (podkład akrylowy)
- Craftline Decoupage Varnish & Glue (klej i lakier)
- Craftline Crackle Medium (preparat do spękań)
- Craftline Acrylic Retarder (opóźniacz do farb bezcenny przy cieniowaniach)
- Dwie farby akrylowe w kontrastujących kolorach (ciemna i jasna)
- Pędzle płaskie do kleju i lakieru, pędzelek gąbkowy do wszelakich zastowań i okrągły do cieniowań


Podkładka korkowa jest materiałym mocno chłoniącym farbę, więc należy ją zabezpieczyć podkładem akrylowym, żeby po pomalowaniu farbą tło było gładkie. Nakładamy Craftline Acrylic Primer na cała powierzchnię podkładki i zostawiamy do wyschnięcia.



W międzyczasie przygotowywujemy motyw do naklejenia: rozdzielamy warstwy serwetki, odrywamy dwie spodnie warstwy i zostawiamy jedynie warstwę zadrukowaną. 



 Wytargujemy (lub wycinamy nożyczkami, czego nie polecam, bo wytargane serwetki ładniej się wtapiają w tło)  motywy, których użyjemy w naszym projekcie. Oprócz głównego motywu z serwetki wykorzystałam też kilka dodatków i korzystając z tego, że podkład jest jasny ułozyłam wstępną kompozycję ustalając gdzie zrobię spękania.


Malujemy podkładkę ciemną farbą akrylową (w takim kolorze uzyskamy spękania).


Nakładmy crackle medium na wybrane fragmenty przedmiotu. Oczywiście możemy na całość, ale po kilku pracach przekonacie się, że ładniej wygląda tylko na fragmentach ;)
Nie nalegam, bo na początku też jechałam po całości, aż się opamiętałam, że spękania nie są najważniejsze :)


Dobrze jest nakładać crakcle w przeciwną stronę niż farbę, wtedy spękania będą ładniejsze i delikatniejsze. Osobiście trzymam się zasady, że crakle nakładam pionowo a farbę poziomo, żeby się nie pogubić. Zostawiamy do wyschnięcia, ale nie musi być zupełnie sucha.



Wyschnięty crackle malujemy jasną farbą (nie poprawiając!!!!!), która po krótkim czasie popęka uwidaczniając kolor farby podkładowej. Na górnej części podkładki użyłam płaskiego pędzla, na dolnej pędzelka gąbkowego dla pokazania jakie efekty można osiągnąć.


Kiedy farba wyschnie uzupełniamy malowanie, tak aby uzyskać gładką powierzchnię i pełne pokrycie przedmiotu farbą.


Używając Craftline Decoupage Varnish & Glue naklejamy serwetkę zaczynając od środka, potem doklajamy dodatkowe motywy.


Mieszamy farbę jasną i ciemnąz kroplą opóźniacza i dodajemy cieniowania stożkowym pędzlem.


 Pokrywamy całość pracy kolejnymi warstwami Craftline Decoupage Varnish & Glue lub dowolnym lakierem ochronnym. Kolejną warstwę nakladamy po wyschnięciu poprzedniej, im więcej cieńkich warstw lakieru - tym lepiej i gotowe :)


6 komentarzy:

  1. Pięknie , zawsze mnie kręciły spękania , ale nigdy nie byłam z nich zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki :) Podpowiedzi: nie za grubo farby jasnej na wierzchu, koniecznie gładkim pędzlem (najlepiej syntetycznym), nie poprarawiać (!!!), a jeżeli chcesz mieć delikatniejsze spękania, to farbę nakładamy prostopadle do crackle. Powyższe przerobiłam metodą prób i błędów zanim zaczęło jakoś wychodzić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. faktycznie, robiąc spękania tylko w niektórych miejscach można uzyskać bardzo ciekawy efekt :) Muszę to wypróbować. Podkładka wyszła naprawdę rasowo, widać, że masz doświadczenie. Ja zajmuję się decoupagem stosunkowo od niedawna, ale jeśli chcesz również możesz odwiedzić mój blog, na który wstawiam swoje prace :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialne :) Bardzo mi się podoba zarówno wykonanie jak i tutorial. Udostępniłam link na Facebooku Szkatułki Rękodzieła

    OdpowiedzUsuń